‘Denk bij werving breder dan eigen bedrijfsbelang’
Wil je als drukkerij succesvol blijven? Dan moet je strategisch investeren in nieuwe én bestaande medewerkers. Zo doen ze dat bij Drukkerij Snep.
Onlangs organiseerde een middelbare school in Eindhoven een banenmarkt. Ronald Snep zocht op dat moment geen nieuwe medewerkers. Toch stond hij er met een stand om jongeren te vertellen hoe mooi het is om drukwerk te maken. Het typeert de visie van de Brabantse grafimedia-ondernemer. Als we in de toekomst vakmensen aan de persen willen hebben, moeten we nu in actie komen. En breder denken dan ons eigen bedrijfsbelang.
“In deze regio trekken grote bedrijven als ASML en VDL aan iedereen die een mbo-opleiding volgt. De concurrentie om jongeren die met hun handen willen werken is enorm en neemt alleen maar toe. We moeten onze branche dus profileren en elkaar helpen waar het kan”, zegt Snep.
Zelf opleiden
Dus deelt Snep op social media vacatures van concurrenten. En tipt hij klasgenoten van zijn kinderen die graag met hun handen werken om eens te gaan praten bij grafimediabedrijven in de regio. Zelf leidt Drukkerij Snep momenteel ook een operator op voor de afdeling nabewerking, waar de komende tien jaar vier medewerkers met pensioen gaan.
Daarvoor wordt samengewerkt met GOC, dat via een promotiecampagne tientallen jongeren enthousiast maakte voor een baan in de grafimedia en BBL-trajecten voor deze doelgroep verzorgt. Grafimediabedrijven kunnen ook eigen kandidaten aanmelden voor de BBL-opleiding. Voor de opleiding is subsidie van het A&O Fonds Grafimediabranche beschikbaar. Snep: “Ik vind het prachtig om zelf mensen op te leiden. Het mooie in zo’n BBL-traject is dat je ze technische kennis kan meegeven die nodig is op de werkvloer. En met zo’n jonge medewerker in het team ontstaan nieuwe, creatieve ideeën.”
Loopbaan-APK
Drukkerij Snep investeert ook volop in bestaande medewerkers. Vorig jaar deed het bedrijf mee aan een pilot Duurzame Inzetbaarheid. Alle medewerkers deden een loopbaan-APK. Daarin dachten ze met een externe loopbaancoach na over hoe hun werk verandert, wat er nodig is om dat goed te kunnen blijven doen en wat ze nog willen bereiken in hun loopbaan.
“Dit traject gaf medewerkers inzicht in waarom we dingen anders doen en daagde ze uit om daar zelf over na te denken. Eén van de medewerkers kwam na de training naar me toe en zei: Ronald, wat zijn je strategische plannen? Ik moet namelijk nog 18 jaar werken en het lijkt me gaaf om in die tijd iets te ontwikkelen. Dat wil ik graag hier doen. Kan dat of moet ik om me heen gaan kijken? Dat was anders denk ik niet op tafel gekomen.”
Spreekuur
Ook nu de pilot afgelopen is kunnen medewerkers nog terugvallen op de loopbaancoach. Die houdt maandelijks spreekuur bij Drukkerij Snep. Ook kunnen medewerkers haar bellen of mailen over loopbaanvragen. “Dat kan ik iedereen aanraden”, zegt Snep. “Ik merk dat medewerkers nu meer gemotiveerd zijn en openstaan voor veranderingen. Dat is van enorme toegevoegde waarde.”
Over Drukkerij Snep
Drukkerij Snep - opgericht in 1918 - is een modern, allround grafimediabedrijf dat een breed scala aan marketing-, promotie- en communicatiematerialen maakt voor opdrachtgevers in de regio Eindhoven. Het bedrijf heeft een eigen studio, ontzorgt klanten met een eigen bestelportal en kan zowel printen als offsetdrukken.
Dit artikel is geplaatst in Kernn # 2 van 23 april 2019.