zoeken

Trends in de creatieve industrie 2011

Krimp zet door maar gamebranche groeit

De werkgelegenheid in de creatieve industrie krimpt nog steeds maar niet in iedere sector. Hier en daar ontstaat zelfs een nieuwe personeelsvraag. Flexibele arbeid wint terrein ten opzichte van de loondienst en met name de gaming-industrie doet goede zaken. Het zijn enkele van de conclusies in de nieuwste editie van Trends in de creatieve industrie.

Trends in de creatieve industrie is dit jaar voor het eerst een gezamenlijke uitgave van GOC en het A&O Fonds Grafimediabranche. Krimp en nieuwe verdienmodellen staan centraal in de nieuwste editie. Als gevolg van de crisis is de totale besteding aan media en entertainment wereldwijd afgenomen met 4% en in Nederland met 4,6%. Na 2011 wordt wel weer groei verwacht maar die zal in Nederland in eerste instantie matig zijn. Trends schetst de effecten hiervan op de verschillende deelsectoren van de creatieve industrie. Er is onder meer gekeken naar de gevolgen voor de werkgelegenheid en welke perspectieven er zijn om te overleven. Speciale aandacht gaat uit naar de snel groeiende groep van zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers). Bovendien wordt uitgebreid ingegaan op het succes van innovatie in de game-industrie en hoe dat succes nu ook in andere sectoren te gelde wordt gemaakt.

Advertising blijkt lucratief

Door de nog steeds groeiende verkoop van games, groeit ook het aantal bedrijven dat games maakt wereldwijd heel snel. Games worden steeds meer benut voor het bereiken van marketingdoelstellingen, in educatieve programma’s en zelfs bij sociale innovatie. Maar vooral de verschuiving naar online en mobile gaming zorgt voor een snelle groei van de branche. De hieraan gekoppelde advertising blijkt lucratief en verwacht wordt zelfs dat dit de belangrijkste bron van inkomsten voor de game-industrie gaat worden. Hiermee groeit de game-industrie toe naar de media-industrie. En tegelijkertijd maken steeds meer gedrukte media de overstap naar digitale media. Digitale krantenedities zijn daarvan een goed voorbeeld. De nieuwe Trends kijkt ook naar gesubsidieerde deel van de kunst- en cultuursector, die het door bezuinigingen op subsidies buitengewoon moeilijk krijgt. Er wordt gezocht naar nieuwe verdienmodellen maar zowel de sector als de consument hebben tijd nodig om daaraan te wennen.

CreAwards

GOC en het A&O Fonds Grafimediabranche presenteerden de nieuwe Trends op dinsdag 24 mei, tijdens Creative Trends in de Rotterdamse Cruise Terminal. Een bijzonder en boeiend event waar tal van trendy onderwerpen, aan de orde kwamen. ‘Laat met je merk spelen’, was de titel van de openingspresentatie, verzorgt door dagvoorzitter en interactief merkstrateeg Bart Hufen. Aansluitend konden de bezoekers zich in twee workshopronden uitgebreid laten informeren en inspireren. Van het ontwikkelen van tablet-apps tot de kwaliteit van leren in de praktijk. Van het inzetten van games om aan je imago te bouwen tot de mogelijkheden van videomapping. Na afloop daarvan werden de jaarlijkse CreAwards uitgereikt. Brabant 10 en TriMM interactieve media werden gehuldigd als beste leerbedrijf en Nils Meijer van Webstijl werd uitgeroepen tot beste praktijkopleider van het jaar.

Bestellen of downloaden

Volledig in de traditie hebben GOC en A&O Fonds van de nieuwe Trends weer een fantastisch ogend boekje gemaakt, mede mogelijk gemaakt door diverse sponsoren. Met bijzonder drukwerk, waaronder een domingsticker op de voorpagina. De nieuwe Trends is te bestellen voor slecht € 20,-. Wie er snel bij is, ontvangt het even bijzondere Trends 2010 er gratis bij. De uitgave is ook direct en kosteloos te downloaden op www.goc.nl/Trends.

Naar het overzicht

Het A&O Fonds Grafimediabranche 

heeft een brede doelstelling voor de aangesloten leden. De doelstelling bestaat uit:

• het verrichten van activiteiten op het gebied van onderwijs en ontwikkeling voor (potentiële) werknemers inde grafische sector

• het verrichten van activiteiten op het gebied van de arbeidsmarkt in de grafische sector waaronder begrepen het stimuleren van het aanbod van werknemers in de grafische sector.

• het mede-financieren van nationale en internationale subsidiabele activiteiten op het gebied van arbeidsmarkt bevorderende activiteiten