Zo denken grafisch ondernemers begin 2025 over economische ontwikkelingen in de branche
Er gebeurt begin 2025 veel in de grafimediabranche, met als klapstuk de overname van Simian door Print.com. Hoogste tijd om ondernemers te vragen hoe ze kijken naar de ontwikkelingen in de branche. Dit zijn de belangrijkste inzichten uit de conjunctuurenquête van het A&O Fonds Grafimediabranche!
1. Economisch vertrouwen
De Nederlandse economie herstelde zich in 2024 en dat is terug te zien in het vertrouwen van grafisch ondernemers. Ze lijken zich voorlopig weinig zorgen te maken en schatten het economisch klimaat als stabiel in, ondanks bijvoorbeeld geopolitieke spanningen en de nog altijd hoge inflatie.
2. Stabiele orderpositie
Aan het begin van het jaar hebben grafimediabedrijven traditiegetrouw een dip in hun orders. De meeste grafisch ondernemers vinden echter dat hun orderpositie er normaal uitziet voor de tijd van het jaar. Gemiddeld hadden ze in 2024 voor zo’n 2,4 maanden aan werk in huis. De verwachtingen over de waarde van de totale orderontvangst zijn voor het eerste kwartaal van 2025 bovendien positiever dan in dezelfde periode vorig jaar.
3. Stijgende export
Grafische bedrijven die drukwerk voor het buitenland maken, hebben de wind mee. De exportomzet steeg vorig jaar met 13,5 procent. Op de buitenlandse markt staat de concurrentiepositie van grafische bedrijven wel onder druk. Er zijn winnaars en verliezers.
4. Winst onder druk
Bijna de helft (48%) van de bedrijven realiseerde in 2024 een gelijkblijvend bedrijfsresultaat. 22% van de grafisch ondernemers zag de winst toenemen, 30% hield onderaan de streep juist minder over. Voor het eerste kwartaal van 2025 verwachten ondernemers een terugval van de winstgevendheid, maar ze zijn positiever in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
5. Bezettingsgraad daalt
Persen en printers staan in 2025 wel vaker en langer stil dan menig grafisch ondernemer zou willen. De bezettingsgraad in de branche daalde naar 72% aan het begin van dit jaar. Dat wordt door de meeste grafisch ondernemers overigens gezien als het nieuwe normaal, ondanks het feit dat de overcapaciteit zorgt voor prijsdruk.
6. Vraag als bottleneck
Zo’n 2 op de 3 grafische bedrijven ervaren begin 2025 belemmeringen in hun business. Ze noemen een tekort aan orders het vaakst. Ook hebben grafisch ondernemers weer vaker last van financiële beperkingen. Op personeelsgebied lijkt het juist beter te gaan. Een tekort aan medewerkers wordt minder vaak als bottleneck genoemd.
Over de conjunctuurenquête
De conjunctuurenquête (lees het volledige onderzoek) is een initiatief van A&O Fonds Grafimediabranche. Voor het onderzoek zijn ondernemers uit de grafimediabranche bevraagd door het CBS. De uitkomsten zijn representatief voor de branche. Met de uitkomsten en prognoses biedt het A&O Fonds Grafimediabranche waardevolle inzichten aan ondernemers, die op basis daarvan betere bedrijfskeuzes kunnen maken.
Motor van de branche
Het A&O Fonds Grafimediabranche zet zich in voor de ruim 2.700 werkgevers en meer dan 20.000 professionals in de grafimediabranche. Het fonds jaagt de instroom in de branche aan, stimuleert ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid en helpt medewerkers van werk-naar-werk bij reorganisaties of faillissementen. Dat doet het door onmisbare, branchebrede activiteiten te financieren en subsidies te verstrekken. Doordat het fonds regelmatig grote nationale en Europese subsidies binnenhaalt, krijgt de branche een extra impuls en kunnen werkgevers en werknemers samen meer bereiken.
Printmedianieuws geeft in twee afzonderlijke artikelen een inhoudelijke toelichting op de conjunctuurenquête. Het eerste artikel van 20-02-2025 en in het tweede artikel volgen een aantal gegevens en voorspellingen omtrent investeringen, belemmeringen en uitdagingen op personeelsniveau.